torstai 12. tammikuuta 2012

Ensimmäiset päivät Ulmissa

Hei, täällä ollaan Saksassa! Saavuimme maanantaina Ulmiin hieman aikataulusta myöhässä, mistä johtuen miehet lähtivät suoraan töihin ja minä pääsin tutustumaan hotelliin ja sitä ympäröivään alueeseen ihan itsekseni.

Ajoimme Münchenista Ulmiin vuokra-autolla Joonan työkavereiden kanssa.

Hotellimme sijaitsee Neu-Ulmin puolella business park -alueella, mikä suomeksi sanottuna tarkoittaa toimistorakennuksia ja autoliikkeitä. Vaikka olimme tietoisia tästä etukäteen, fiilikset olivat aika matalalla kun pääsimme perille. Harmaa ja sateinen ilma ei varsinaisesti tuonut esiin parhaita puolia tästä kaupunginosasta.

"Koti"katu.

Hotellimme. Näyttää ulospäin hieman varastorakennukselta. :)

Toinen pettymys iski, kun pääsin hotellihuoneeseen: huone on todella pieni, siinä ei ole minkäänlaisia ruoanlaittomahdollisuuksia saati minibaaria. Hotellissa ei myöskään ole langatonta nettiä, eikä nettipiuha tietenkään sopinut MacBookiin. Jälkimmäisin asia taisi olla tälle nettiriippuvaiselle draamakuningattarelle suurin ongelma...

Lähistöllä on muutama ravintola, joissa ei puhuta juurikaan englantia. Tämän sain myös huomata maanantaina yrittäessäni löytää jotain syötävää. Ensimmäinen ongelma ruoan saannissa oli toki se, että ravintolat ovat auki vain lounaalla ja myöhemmin illalla. Kun viimein löytyi auki oleva ravintola, siellä sai useamman henkilökunnan jäsenen kanssa selvitellä mitä tarkoittaa kasvissyöjä.

Vaan tiistai olikin jo paljon parempi päivä! Lähdin heti aamusta kävelemään kohti Ulmia. Kävelymatka kestää noin 20 min ja maisemat paranivat mitä lähemmäksi Ulmia pääsin. Kiertelin kaupoissa, ostin oikeanlaisen piuhan Maciin ja kävin lounaalla.

Ulm Tonavan toisella puolen.

Ulmin keskustassa, taustalla kurkistelee valtava Ulmer Münster.

Münsterin juurella oli aika pieni olo. Tästä tulee lisää kuvia kunhan pääsemme tutustumaan upeaan tuomiokirkkoon myös sisältä!

Rathausin kaikki seinät ovat upeiden maalausten peitossa. Tänne menemme itseasiassa tänään Joonan työpaikan järjestämälle illalliselle!

Keskustassa kävellessäni sain ilokseni huomata, että siellä on parikin pikkumarkettia, missä myydään pelkästään luomuruokaa ja luonnonkosmetiikkaa. Luonnonkosmetiikka on Saksassa edullista, mistä olen hyvin mielissäni...

Sympaattinen hedelmä-vihanneskauppa.

Olimme jo etukäteen kuulleet tästä paikasta, smoothieita on ollut Australian ajoilta kova ikävä!

Pakkohan sitä oli yksi Mango Tango napata matkaan, että jaksoi kävellä.

Illalla lähdimme vielä Joonan kanssa käymään Ulmin keskustassa ja söimme illallisen Sushi Loungessa. Tämä ateria misokeiton ja vihreän teen kanssa maksoi 10e. Ruoka on täällä edullista, eilenkin kävin syömässä ison spaghettiannoksen, joka maksoi 4,50e.

Kotimatkalla ihastelimme Tonavaa.

Alun kulttuurishokin jälkeen Ulm alkaa vaikuttaa oikein mukavalta kaupungilta. Saksaan sopeutuminen tuntuu olevan hieman vaikeampaa kuin Australiaan, Australiassa sentään ymmärsimme kieltä. Täällä ulkopuolisuuden tunne on suurempi. Onneksi positiivisella asenteella ja hymyllä pääsee jo pitkälle, paikalliset ovat todella mukavia!

Edessä saattaa olla kuitenkin hotellin vaihto. Esimerkiksi jääkaapin uupuminen vaikeuttaa aika paljon elämistä. Jo ihan terveydellisistä syistä joka päivä ulkona syöminen ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Jos olisi mahdollisuus säilyttää edes jotain ruokaa hotellihuoneessa, hoituisi iltapalan syöminenkin helpommin. Aamiaisen onneksi saa usein hotellista. Välimatka keskustaan on myös sen verran pitkä, ettei sitä jaksa joka päivä taivaltaa (esimerkiksi juuri sen ruoan perässä). Joonan työmatka lyhenisi myös huomattavasti jos pääsisimme lähemmäksi keskustaa. Katsotaan kuinka käy...

1. Toivottavasti saatte sen paremman hotellihuoneen. On siis totta, että ruoka maksaa Suomessa hirveästi. Tänne pitäisi saada lisää kilpailua. Itse ostankin jo Lidlistä kaiken, mikä on halvempaa kuin S- tai K-marketeissa.

2. Ihanaa lukea taas teidän blogia (ja yllättäen haikeus reissun päälle heräilee taas kepeästä unestaan)! Kuulostaa niin Saksalta nuo kieleen ja kasvisruokaan liittyvät vaikeudet! Koittakaa kestää, se helpottuu siitä kyllä (ja maahanmuuttaja-kauppiaat tuovat tuohon kieliasiaan usein ystävällistä ja mukavaa vastapainoa). Kaikkea hyvää teille sinne!

Mari

3. Anonyymi: Saksan halvat hinnat jaksavat yllättää, välillä mietityttää miten halvimmat keskustan ravintolat tulevat toimeen neljän, viiden euron aterioilla ja parin, kolmen euron juomilla. Tarjoilijat palvelevat silti pöytiin, palvelu on ystävällistä ja sisustus tyylikästä ja siistiä.

Mari: kiitos, :) Ulm näyttää jo parin päivän jälkeen paljon lähestyttävämmältä asuinkaupungilta kuin miltä aluksi tuntui. Olisi silti kiva opetella paikallista kieltä niin pääsisi paremmin mukaan kaupungin menoon. Harmi kyllä kummallakaan meistä ei ole kielestä aikaisempaa kokemusta, saas nähdä mitä päähän tarttuu kolmessa kuukaudessa.

Voit kommentoida ilman tunnusta valitsemalla listasta "Nimi/URL-osoite" ja täyttämällä kohdan "Nimi". Kommentointi onnistuu myös nimettömänä.