keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Talviloma Barcelonassa

Joonan töiden päätyttyä minä saavuin Barcelonaan perjantaina ja seuraavat viisi päivää ohjelmassa oli pelkkää lomailua ja syömistä. Kevät oli jo pitkällä ja säät suosivat, joten tämä irtiotto tuli kaikin puolin enemmän kuin tarpeeseen.

Majoitumme Chic&Basic Ramblasiin, joka sijaitsi kivenheiton päässä La Ramblasta ja vanhasta kaupungista. Koko loman me oikeastaan pystyimme kävelemään joka paikkaan.

Olemme sen verran snobeja matkustajia, että haluamme myös hotellimme olevan jollain tapaa erikoisempi kuin perinteiset hotellit tai rähjäiset hostellit. Chic&Basic Ramblasin sisustuksessa oli haettu 60-luvun henkeä ja jokaisessa huoneessa oli oma teemansa.

Perjantaina olimme molemmat niin väsyneitä - minä matkustamisesta ja Joona työviikosta - että nukuimme pitkät päiväunet ja lähdimme vasta illalla kävelemään keskustaan. Päädyimme illalliselle Biocenter -kasvisravintolaan.

Söimme molemmat hampurilaiset seitanpihveillä ja huuhtelimme ne alas luomuviinillä. Puolet ravintolasta oli varattu tanssiryhmälle, joka treenasi argentiinalaista tangoa. Musiikki ja tanssivat ihmiset toivat aivan oman lisänsä illan tunnelmaan.

Lauantaina lähdimme jo paljon pirteämpinä heti aamusta liikenteeseen. Päivän tarkoituksena oli koluta läpi Barcelonan suosituimmat ostoskadut.

Aloitimme aamupalalla Teresa Carles -kasvisravintolassa.

Teresa Carlesissa on tyylikäs sisustus ja kattava vain kasvisruoasta koostuva menu.

Aamupala oli aivan loistava, hedelmien lisäksi siihen kuului myös omeletti ja leipää.

Shoppailijoille Barcelona on varsin ihanteellinen kaupunki: tarjolla ovat lähes kaikki tunnetut merkit ja vaatekauppoja löytyy jokaiseen makuun. Zara-vaateliikkeitä on tietenkin joka kulmassa, mikä sopi meille oikein hyvin: Zaran vaatteet ovat erityisesti Joonan mieleen.

Suosituimmat shoppailukadut taitavat olla Passeig de Gràcia ja sen ympäristö sekä Portal del L'Angel. Myös vanhan kaupungin kujilta voi bongailla pienempiä erikoisliikkeitä.

Shoppailun välissä kävimme tapaksilla Passeig de Gràcian varrella sijaitsevassa ravintolassa. Barcelonassa tapas-ravintoloita on joka kulmassa ja ne ovatkin loistavia pysähdyspaikkoja lievittämään pikkunälkää ja kahvihimoa. Kasvissyöjille tosin varsin lihaisat tapas-menut aiheuttavat usein päänvaivaa.

Passeig de Gràcian varrella sijaitsee myös yksi Barcelonan tunnetuimmista nähtävyyksistä: ristiriitaisuuden kortteli.

Gaudín taidonnäyte, jota tyydyimme ihastelemaan vain ulkoapäin.

La Ramblan poikkikadut ovat pieniä kujia, joiden varrelta voi löytää aarteita: tunnelmallisia pubeja, tapasravintoloita ja pikkuliikkeitä.

Sunnuntaina oli vuorossa "pakollinen nähtävyyspäivä". Matkustellessa nautimme kaikkein eniten kahviloissa istuskelusta, pienissä putiikeissa kiertelystä ja paikallisen menon tarkastelusta, mutta on ihan hauska nähdä myös kaupunkien omat ylpeyden aiheet (vaikka ne usein ovatkin täynnä turisteja). Taktiikkana on yleensä kiertää kuuluisimmat nähtävyydet päivässä, kuten Lontoossa teimme.

Ensimmäisenä kohteena oli Park Güell, joka sijaitsi pienen kipuamisen päässä, phuuh. Matkalla bongailtiin graffiteja.

Melkein perillä...

Park Güell on omintakeinen kaupunginpuisto, josta piti alunperin tulla kuudenkymmenen tontin asuinalue. Gaudín elävä arkkitehtuuri on nostanut puiston yhdeksi maailmanperintökohteista. Nykyään puistoon päästäkseen täytyy maksaa sisäänpääsymaksu ja sisään otetaan ihmisiä vain puolen tunnin välein, mikä hieman latistaa käyntikokemusta. Lipun ostaessaan saa ajan, jolloin voi mennä alueelle. Tällä vältetään liian suuret yleisömassat nähtävyyksillä.

Odotellessamme omaa vuoroamme kiertelimme yleisölle avoimia alueita.

Oli ihanan lämmin päivä ja me hölmöt olimme varustautuneet mahdollisimman paksuilla vaatteilla, jotta varmasti tarkenemme koko päivän ulkona. Ei tullut kylmä, ei.

Istuskelimme auringossa ja nautimme katusoittajien musisoinneista.

Hienot maisemat!

Itse puistoon päästyämme minulle tuli vain fiilis "tässäkö se nyt oli?" Gaudín arkkitehtuuri on kieltämättä kaunista ja siinä riittää ihmeteltävää, mutta kun olimme odottaneet alueelle pääsyä tunnin ja sitten päätyneet keskelle turistikaaosta, alkoi verenpaineet huidella vaarallisen korkealla.

Pieni alue oli nopeasti kierretty ja päätimme jatkaa matkaa kohti seuraavaa kohdetta...

Sagrada Familia! Upea, aivan käsittämättömän suuri mestariteos. Kirkon yksityiskohdissa riittäisi ihmeteltävää useiksi tunneiksi. Meille riittikin ulkopuolen ihastelu, ei yksinkertaisesti enää yhtään huvittanut jonottaa sisälle.

Koko päivän kiertelyn jälkeen minulla oli jo sellainen nälkäkiukku päällä, että Joona sai taluttaa minut Juicy Jonesiin.

Vegaaniravintolan kolmen ruokalajin menu maksoi 9,50e ja päälle sai vielä paikan päällä valmistettua raikasta mehua.

Tämän kissan bongasimme Ravalissa matkalla hotellillemme. Se toi mieleemme Joonan äidin kissan Lulun.

Illalla menimme hotellimme lähistöllä sijaitsevaan Guruun. Paikan päältä sai tapaksia ja varsin kattavasti olutta ja viiniä. Joonan sai onnelliseksi australialaisella oluella, jota tosin on nyt viikon ajan saanut Tampereeltakin.

Maanantaina päätimme ottaa haltuun Barcelonan vanhaan kaupunkiin kuuluvan Bornin ja Goottilaiskaupunginosan.

Aloitimme aamupalalla Milkissä.

Sokkeloisilla kaduilla tarvittiin loistavia kartanlukutaitoja. Onneksi Joonalla oli minut mukanaan...

Joka kulmalla oli tyylikkäitä ravintoloita, joihin olisi tehnyt mieli poiketa.

Olimme sen verran aikaisin liikkeellä, että kadut olivat vielä lähes tyhjillään.

Aukiolla turistit ja paikalliset paistattelivat kevätauringossa.

Maanantaina menimme jälleen Teresa Carlesiin, tällä kertaa illalliselle. Minulla oli vatsa niin sekaisin, että otin vain hedelmäsalaatin. Oli kyllä törkeän hyvää!

Tiistain aloitimme La Boquerian kauppahallilta, joka sijaitsee La Ramblan varrella.

Kauppahallin parasta antia olivat hedelmäkojut, joista sai herkullisia mehuja parilla eurolla.

Tarjolla oli myös suklaata ja muita herkkuja.

Päivän ohjelmassa oli tutustuminen Barcelonetan ranta-alueeseen.

Kuvassa näkyvässä tönössä Joona kävi MWC:n päättäjäisbileissä.

Kahvitauko!

Lämpötila hipoi kesän lukemia, mutta ihan vielä ei uskaltanut mennä uimaan.

Rannalla kiertelyn jälkeen alkoi jo hiukomaan...

Tarjoilija hieman ihmetteli tilaustamme. Mitä vikaa tällaisessa lounaassa on, kysynpähän vaan?

Vaeltelimme jälleen vanhassa kaupungissa.

...ja pysähdyimme taas syömään. :D Maozin falafelit ovat Barcelonassa jo kuuluisia.

Joona kävi kavereidensa kanssa 10 vuotta sitten Barcelonassa ja söi silloin lähes joka päivä näitä falafeleja. Olipahan täyttävä ja edullinen setti!

Ai miten niin söimme kokoajan? Päivän kiertelyn jälkeen nukuimme päikkärit ja lähdimme sitten illalliselle Ravalissa sijaitsevaan ravintola Marmaladeen. Söimme pitkän kaavan mukaan viimeisen illan kunniaksi.

Jälkkärit, voi morjens kun oli hyvää.

Lopuksi poikkesimme vielä yksille paikalliseen pubiin. Kyllä kelpasi muistella hauskaa lomaa ja katsella ohikulkevia ihmisiä, kun taustalla pauhasi Pixiesin parhaimmat hitit. Hyvä päätös reissulle!

Bye Bye Catalonia!

1. Mitä ihmettä, Park Güelliin pääsymaksu? Ja että pieni? Mä olisin voinu hengailla siellä koko päivän!:) Käytiin viime kesänä.

1. Joo pääsymaksu on ollut viime syksystä lähtien... Oli se hieno puisto, mutta maksullinen alue on muuhun puistoon verrattuna aika pieni. :)

2. Lulu kiittää hmmm... kyseenalaisesta kunniasta muistuttaa tuota patsasta. Ja ilmoittaa laihtuneensa Heleenan terveellisessä huomassa kahdeksasta kilosta viiteen. Ja hänellä on myös paaaaljon viehättävämpi puku päällään. Valkoinen, siis melkein täysin valkoinen. Kollina toi patsas saisi kyllä hormoonit hyrräämään, ellei edellinen emäntä olisi häntä sterilisoinut. hp

Voit kommentoida ilman tunnusta valitsemalla listasta "Nimi/URL-osoite" ja täyttämällä kohdan "Nimi". Kommentointi onnistuu myös nimettömänä.